Raamatukogutunnid ja "Lugemisisu"
Tartu Linnaraamatukogu ootab lapsi ja nende õpetajaid külla raamatutele. Tutvuse jätkamiseks pakume välja valiku teemasid või valmistame tunni ette õpetaja poolt soovitud teemal. Laste lugemisprogramm "Lugemisisu" seitsmes hooaeg, et innustada 5–10 aastaseid lapsi üle kogu Eesti raamatuid lugema.
Tunni pikkus on 45–60 minutit ja raamatukogu palub toimumise asjus eelnevalt kokku leppida. Tunnid on tasuta! Kohtume Teile sobivas raamatukogus!
- Laste- ja noorteosakond
-
Kompanii 3/5, Tartu. Tel: 7361390 või e-kiri: [email protected].
1. Lasteaedadele jututunnid kokkuleppel
Vaatame ja loeme koos raamatuid soovitud teemal. Lisaks mõistatame, mängime mõne mängu või teeme midagi muud põnevat.2. Koolidele temaatilised tunnid kokkuleppel
Valmistame tunni ette õpetaja poolt soovitud teemal.3. Külaskäik oma linna avalikku raamatukokku.
Tunnis räägime, mis on raamatukogu, kuidas raamatukogu kasutada ning mida siin teha saab ja leida võib. Loeme mõne loo ja teeme maja ekskursiooni.4. Lugemisisu teematund - "Aabitsatund" lasteaia vanem rühm ja 1. klass
Tunnis tutvume erinevate tähestikega ja aabitsatega läbi aegade.5. Ei tule luule tuulest 1.- 4. klass
Tunnis räägime, mis on luule, tutvume erinevate luuletustega ja mängime temaatilisi mänge.6. Savitahvlist raamatuni 1.- 5. klass
Tund paberi ja kirja ajaloost alates savitahvlitest kuni tänapäevaste raamatuteni.7. Lugemisisu teematund - "Raamatu teekond" 1.-4. klass
Tunnis räägime, kuidas kulgeb raamatu teekond kirjaniku ideest raamatu valmimiseni.8. Lugemisisu teematund - "Illustratsioon raamatus" 1.-4. klass
Tunnis räägime illustratsioonist ja illustraatoritest ning tutvume tuntud eesti raamatukunstnike töödega. Arutleme, millised illustratsioonid ja miks kellelegi meeldivad või ei meeldi. Tunni lõpetuseks saab igaüks ka ise illustraatorina kätt proovida.9. Lugemisisu teematund - "Lugemismängud" 1.-4. klass
Mänguline teematund, kus tegutseme tähtede ja tähestiku, luuletuste ja raamatutegelastega.10. Lugemisisu teematund „Oh sa jutt! Muinasjutt!” 1.-4. klass
Tunnis räägime, mis on muinasjutt, millised on muinasjutu tunnused, millised on muinasjuttudes levinud võluesemed ja muud põnevat. Räägime muinasjuttu ja loome koos uue muinasloo.11. Raamatukrati otsimismäng 2. - 4. klass
Mänguliste töölehtede abil saab teha tutvust lasteosakonnaga, õppida kasutama raamatukogu ja uurida erinevaid raamatuid.12. Mis on raamatukogu? 2. - 5. klass
Tunnis räägime raamatukogudest läbi ajaloo ja tutvume lähemalt Tartu Linnaraamatukoguga.13. Koomika elus ja kirjanduses 5.-7. klass
Tunni vältel saame teada kui mitut koomilise varianti me võime kohata nii kirjanduses kui elus. Vaatleme mõiste kujunemist ajaloos ja lõpuks proovime kokku panna ühe koomilise luuletuse.14. Kuidas sõnast saab luule 5.-7. klass
Alustame poeesia mõiste analüüsiga, teeme näidete varal selgeks erinevad luuležanrid (tähtpäevaluule, juhuluule, loodus ja armastusluule jne.) Tunni lõpus püüame kokku panna vabalt valitud autori teksti, et aru saada kuidas käib ühe luuletuse loomine.15. Uudisraamat noorele lugejale 1.-9. klass
Tunnis tutvustame õpilastele eakohast kirjandust. Püüame lühikeste etteloetud katkendite põhjal mõistatada, mis žanrist raamat olla võiks, millest lugu räägib ja kes on tegelased. - Annelinna raamatukogu
-
Kaunase pst 23, Tartu. Tundides osalemiseks palume registreeruda! Tel: 7461041 või e-kiri: [email protected]
1. Seoses Eesti Raamatu Aastaga pakume Annelinna raamatukogus võimalust osaleda eelkooliealistele mõeldud raamatukogutundides:
"Aabitsakukel külas" - Tunnis tutvustame lastele eri aegade aabitsaid ja räägime, kuidas vanasti lugema õpiti. Saab proovida kriiditahvli peale kirjutamist. Uurime ladina ja gooti tähestikku ning aabitsakukke. Loeme läbi vana aabitsajutu ja vaatame ka kaasaegseid aabitsaid. Kuuldu kinnitamiseks teeme aabitsateemalise viktoriini.Rahvuseepos "Kalevipoeg"
Lemmikloomad
Eesti metsloomad
Minu Eesti + Tartu
Kes olid dinosaurused?
Põhjamaa loomad
Muinasjutuhommik2. Lugemisisu teematund - "Nukitsamehe raamatukogu" lasteaiarühmadele
3. Lugemisisu teematund - "Aabitsatund" Lasteaia vanem rühm ja 1.-3. klass:
4. Teematunnid 1. klassile:
Hobused ja ponid
Seiklusjutt5. Külaskäik oma linnaosa raamatukokku koos lugejaks registreerimisega 1.-2. klass
Tunnis räägime, mis on raamatukogu, kuidas raamatukogu kasutada ja mida siin teha saab, aga ka raamatute hoidmisest jne. Teeme väikese ekskursiooni ning loeme juttu. Soovi korral saab õpilasi lugejaks registreerida.6. "Lugemisisu" tutvustav tund 1.-3. klass
Tunnis tutvume "Lugemisisu" programmiga ja selles soovitatud kirjandusega, jagame lugemispassid.7. Lugemisisu teematund - "Raamatu teekond" 1.-4. klass
Tund käsitleb raamatu teekonda autori ja kunstniku ideest raamatu valmimiseni.8. Lugemisisu teematund - "Illustratsioon raamatus" 1.-4. klass
Teeme tutvust mõistetega illustratsioon ja illustraator. Arutleme, mis ühe illustratsiooni juures meeldib või ei meeldi. Arvame kaanepildi järgi, mis raamatus juhtub.9. Lugemisisu teematund - "Lugemismängud" 1.-4. klass
Leiame luuletusele vastava pildi. Leiame tuntud raamatutegelastega paarid ning loeme katkendeid nendest raamatutest. Otsimismäng: otsime riiulist ette antud raamatut (eelnevalt tutvume raamatute paigutuse põhimõtetega).10. Uudiskirjanduse tutvustus 1.-9. klass
Tutvume eakohase uuema kirjandusega: saame tuttavaks tegelastega, loeme katkendeid raamatust. Valime klassile enim meeldinud raamatu.11. "Tahvlist tahvlini" 3.-6. klassi
Tunnis vaatleme, millised olid raamatud ja raamatulood 100 aastat tagasi ja kuidas raamatud saja aasta jooksul muutunud on. Uurime laste koolielu 100 aastat tagasi ning võrdleme kõike tänasega. Saab proovida kriiditahvli peale kirjutamist. Võrdleme ladina ja gooti tähestikku. Tunni lõpetame Ärakirja harjutusega12. Teabekirjanduse kasutamine ja infotosing e-kataloogist ESTER 5.-7. klass
Õpetame, kuidas kataloogist raamatud üles leida ja endale sobivasse raamatukokku tellida või järjekorda panna.13. Raamatukohvik. Tutvumine uudiskirjandusega 7.-9. klass
- Karlova raamatukogu
-
Tehase 16, Tartu. Tel: 7308473 või e-kiri: [email protected]
I kooliaste
1. "Tere tulemast raamatukokku!" - tutvume raamatukoguga ning siinsete reeglitega, loeme paar minutit vaikselt igaüks raamatut (esimesele klassile otsin tavaliselt joonistähtedega raamatud, et kõik lugeda saaksid) ning meisterdame ühe ägeda (koletise) järjehoidja. Tund on ideaalne esimesele klassile, kes on värskelt raamatukogu lugejaks saanud, kuid miks ka mitte veidi vanematele, kui esimeses klassis mingil põhjusel klassiga raamatukokku ei jõutud.
2. Loo kirjutamine - alates teisest klassist. Räägime, kuidas üks lugu sünnib ning paaripeale saavad lapsed ka ise tegelasi välja mõelda ning ette antud töölehte täiendades oma loo kirjutada ning mõelda veidi ka loo illustreerimise peale. Vähemalt mõned lood loeme tunni lõpus ka ette.
3. Raamatu teekond - räägime ja mängime läbi selle, kuidas ühest ideest see raamat sünnib. Milliseid ametimehi on vaja, millele kõigele on vaja mõelda enne kui raamat lugejateni jõuab.
4. Illustratsioonid - vaatame erinevaid illustratsioone ning arutleme nii erinevate tehnikate üle kui ka selle üle, kuidas pilt või selle elemendid mõjuvad. Illustratsioonitund ei oleks täiuslik, kui sinna ei lisanduks võimalust mõnd oma fantaasiategelast joonistada.
5. Lugemismängud - mängime erinevaid tähe- ja lugemismänge ning loomulikult leiame hetke, et ka päriselt raamatut lugeda ja natuke meisterdada.
6. Muumid 80 - sel aastal tähistasid Muumid oma 80. Juubelit ning selle tähistamiseks tulevad raamatukokku novembrikuus ka teematunnid, kus tutvume Muumide raamatutega, neis olevate tegelastega ning ka nende tegelaste autoriga. Erinevale vanusele suunatud tunnid tulevad ilmselt veidi erineva sisuga, keskendudes pisematega tegelastele ning suurematega pigem sellele, mis tegelaste taha jääb, kuid täpne sisu on alles loomisel.
6. Lugemisisu - on Eesti Lastekirjanduse Keskuse poolt koostatud lugemisprogramm, meelitamaks lapsi lugemise juurde. Programmiga liitunud klass võib käia raamatukogus korra, võib käia ka viis korda. Valikus on kõik eelpool loetletud tunnid ning kui õpetajal on endal mõni mõte, siis võime ju ka selle raamatukoguprogrammiks muuta. Esimesel kohtumisel saavad lapsed lugemispassid, milles on ruumi viie raamatu jaoks. Iga kord, kui raamat loetud ja lugemispass täidetud, räägib laps loetust kas mulle raamatukogus või oma õpetajale. Kõik, kes õppeaasta jooksul passi täidetud saavad, saavad hooaja lõpus (maikuus) ka diplomi. Kel üks pass täis saab, võib selle raamatukokku tuua ja minu käest uue (võne varasema aasta) passi küsida ning järgmist täis lugema hakata.
7. Vaba tund - kui õpetajal on mõte, mida tahaks, kuid siinses nimekirjas ei ole, siis võib alati mulle kirjutada ning loome koos tunni, mis võib jääda ühekordseks, kuid võib muutuda osaks raamatukogu põhiprogrammist, millest teisedki klassid huvitatud on.
II kooliaste
1. "Allikahaldjas" - tund on üles ehitatud Tuul Sepa raamatule Allikahaldjas ning omab lõiminguelemente karjääriõpetusega. Vaatleme veidi mütoloogilisi tegelasi ning kohalikku mütoloogiat, kuid lisaks sellele saab iga õpilane mõelda oma unistustele ja tugevustele. Raamatust lähtuva sõnamänguna - "enesekindlus" (milles olen tugev), "sihikindlus" (kelleks tahan saada) ja "meelekindlus" (mis on elemendid, mis toetavad mind siis, kui mul on raske).
2. Krimikirjandus - krimikirjanduse tunnis tuleb tõelise detektiivina lahendada paarides mõned nuputamisülesanded, mis on seotud laste krimiraamatutega (osaliselt on vastused teiste ülesannete kaudu ette antud, osaliselt peab lihtsalt pakkuma parimat, kui ise raamatut lugenud pole). Lisaks saab iga laps ka kohaviida järgi riiulist ühe krimiraamatu üles otsida. Samal ajal loen mina kokku punktid ning kõige nutikamad võistkonnad saavad auhinnatud.
3. Fantaasiakirjandus - arutleme koos, milliseid fantaasiategelasi on olemas, otsime riiulist välja hunniku fantaasiaraamatuid ja püüame neidki jagada. Tunni teisel poolel on fookuses fantaasiamaailma loomine. Mis on kõik see, millele kirjanik mõtlema peab, kui üht fantaasialugu looma hakkab? Rühmatööna saavad noored proovida kätt fantaasiamaailma loomisel - mis peaks olema teisiti, kui meie maailmas elaksid näiteks vampiirid; ja kas neist vampiiridest võiks ka millekski kasu olla; kui, siis milleks...
4. Robinson Crusoe - alguses on kõik hästi lihtne. Toimus laevaõnnetus ning noored sattusid väikeste gruppidena üksikule saarele. Nende fantaasia ütleb, millisele saarele and sattusid ning raamatutest (ja raamatute vahele paigutatud abist) selgub, milliseid lisamaterjale meri neile kaldale uhub.
5. Teeme ise ajakirja - vaatleme erinevaid ajakirju ning rühmatööna valmivad noorte endi ajakirjad. Seda tundi võib teha pelgalt raamatukogutunnina või alustada meie juures ning lasta noortel projektiga jätkata kas tunnis või kodudes.
6. Muumid 80 - sel aastal tähistasid Muumid oma 80. Juubelit ning selle tähistamiseks tulevad raamatukokku novembrikuus ka teematunnid, kus tutvume Muumide raamatutega, neis olevate tegelastega ning ka nende tegelaste autoriga. Erinevale vanusele suunatud tunnid tulevad ilmselt veidi erineva sisuga, keskendudes pisematega tegelastele ning suurematega pigem sellele, mis tegelaste taha jääb, kuid täpne sisu on alles loomisel.
7. Lugemisisu - on Eesti Lastekirjanduse Keskuse poolt koostatud lugemisprogramm, meelitamaks lapsi lugemise juurde. Programmiga liitunud klass võib käia raamatukogus korra, võib käia ka viis korda. Valikus on kõik eelpool loetletud tunnid ning kui õpetajal on endal mõni mõte, siis võime ju ka selle raamatukoguprogrammiks muuta, kuid mingit kohustust kiglasti klassiga rohkem raamatukogus käia kui algus, ei ole. Esimesel kohtumisel saavad lapsed lugemispassid, milles on ruumi viie raamatu jaoks. Iga kord, kui raamat loetud ja lugemispass täidetud, räägib laps loetust kas mulle raamatukogus või oma õpetajale. Kõik, kes õppeaasta jooksul passi täidetud saavad, saavad hooaja lõpus (maikuus) ka diplomi. Selle, kas diplomite järgi tullakse klassiga raamatukokku või toon mina need kooli, saame iga õpetajaga eraldi kokku leppida. Kel üks pass täis saab, võib selle raamatukokku (või õpetaja kätte) tuua ja minu käest uue (võne varasema aasta) passi küsida ning järgmist täis lugema hakata.
8. Vaba tund - kui õpetajal on mõte, mida tahaks, kuid siinses nimekirjas ei ole, siis võib alati mulle kirjutada ning loome koos tunni, mis võib jääda ühekordseks, kuid võib muutuda osaks raamatukogu põhiprogrammist, millest teisedki klassid huvitatud on.
III kooliaste
1. Uuem noortekirjandus - tutvuvad ise raamatutega, valivad väikeste rühmadena lemmikuid. Tunnis on kasutusel 50-60 viimase viie aasta jooksul ilmunud raamatut ning tunni lõpuks selgub klassi edetabel ning igal õpilasel on taskus nimekiri vähemalt kolme raamatuga, mis neile isiklikult huvi pakkusid.
2. Ulmekirjandus - mis on ulme, kuidas see jaguneb (kolm suuremat alamžanri - teadus-, õudud-, ja imeulme). Teistpidi on tundi haaratud infootsing mitmel tasandil - leida infot raamatukaantelt, leida raamatud raamatukogu riiulitelt ning leida teoste kohta infot veebist.
3. Reisikirjad - tugev lõimitus geograafiaga ja matemaatikaga. Tunnis on kasutusel ulmeraamatute kaardid ("Marslane" ja "Klaastroon") ning lisaks Eesti ja Euroopa geograafilised kaardid, millele tuleb paigutada miniatuurseid Minu... sarja raamatuid. Rõhuasetus kaardilt info leidmisel, mõõtkava järgi vahemaade arvutamisel ning tekstilise info kaardile kandmisel.
4. Krimikirjandus - see tund on alles täpsemal kokkupanemisel, kuid hakkab mahutama endasse nii krimiraamatuid, nende leidmist raamatukoguriiulitelt kui ka matemaatilisele ja sõnalisele loogikale toetuvaid nuputamisülesandeid.5. Vaba tund - kui õpetajal on mõte, mida tahaks, kuid siinses nimekirjas ei ole, siis võib alati mulle kirjutada ning loome koos tunni, mis võib jääda ühekordseks, kuid võib muutuda osaks raamatukogu põhiprogrammist, millest teisedki klassid huvitatud on.
6. Statistika (7. kl) - noored saavad endale ühe autori, kelle teoste põhjal tuleb täita sagedustabel ning leida aritmeetiline keskmine, mood ja mediaan. Lisaks otsivad nad infot ka autori kohta. Arvutamise tsüklit mahub tundi kolm korda ning tunni lõpus saavad nad oma tulemusi võrrelda ning ise analüüsida, mis võis olla põhjuseks, miks saadi erinevaid tulemisi
7. Lineaarvõrrandiga tekstülesanded (7. kl) - ülesanded on koostatud uuema noortekirjanduse raamatute peale ning üks osa oma vastuse kontrollimisest on ka raamatu riiulist üles otsimine ning füüsilise mõõtmise/loendamise abil kontrollimine. (Sarnane tund on loomisel ka lineaarvõrrandisüsteemi ning ruutvõrrandi abil lahenduvate tekstülesannete jaoks)
8. Korrutamise abivalemid (8. kl) - ülesanded on pisikeste puntidena peidetud raamatute vahele. Noored töötavad väikeste gruppidena, saavad esmalt paberi raamatuandmetega, otsivad selle üles ning lahendavad raamatu vahelt leitud ülesanded.
9. Ringjoon, kolmnurk, Thalese teoreem (8. kl) - ülesanded on ehitatud raamatukogus oleva ringlaua peale, mida tuleb esmalt mõõta ja selle kohta arvutusi teha ning tunni lõpus püüda lauale üks raamatunäitus paigutada.
10. Täisnurkne kolmnurk (9. Kl) - kinnistava tunnina täisnurkse kolmnurga lahendamine (pythagorase teoreem, teravnurga trigonomeetrilised funktsioonid). Tund on üles ehitatud raamatukogu plaani peale joonestatud kolmnurkadele. Pärast kolmnurga lahendamist tuleb plaani abil üles leida kolmnurga tippudes asetsenud raamatud (markeeritud).
- Tammelinna raamatukogu
-
Suur Kaar 56, Tartu. Tel: 746 1036 või e-kiri: [email protected]
1. Teematunnid lasteaedadele
Vaatame ja loeme koos raamatuid soovitud teemal. Lisaks mõistatame, mängime mõne mängu või teeme midagi muud põnevat.2. Jututunnid lasteaedadele
Räägime lugusid muinasjutust tõsilugudeni, lisaks meisterdamist ja nuputamist.3. Lugemisisu teematunnid lasteaedadele
Tutvustame lugemisisu programmi ja viime läbi lihtsamaid variante Lugemisisu teematundidest.4. Tutvumine raamatukoguga 1.-2. klass
Selles tunnis saab teada, mille järgi on raamatud riiulitesse paigutatud. Ekskursiooni käigus kuuleb, mida põnevat raamatukogu lisaks raamatutele pakub.5. Lugemisisu teematund - "Raamatu teekond" 1.-4. klass
Tunnis räägime, kuidas kulgeb raamatu teekond kirjaniku ideest raamatu valmimiseni.6. Lugemisisu teematund - "Illustratsioon raamatus" 1.-4. klass
Kes on illustraator? Vaatame raamatuid ja arutleme, millised illustratsioonid ja miks kellelegi meeldivad või ei meeldi.7. Lugemisisu teematund - "Teeme ise ajakirja" 3.-4. klass
Tunnis õpime ise meisterdame ajakirja.8. Lugemisisu teematund - "Lugemismängud" 1.-4. klass
Tunnis saad mängida, lugeda, joonistada ja mõistatada.9. Lugemisisu teematund - "Oh sa jutt! Muinasjutt!" 1.-4. klass
Tunnis räägime, mis on muinasjutt, millised on muinasjutu tunnused, millised on muinasjuttudes levinud võluesemed ja muud põnevat. Räägime muinasjuttu ja loome koos uue muinasloo.10. Koomiksi teematund 4.-7. klass
Anname ülevaate koomiksi ajaloost ja erinevatest stiilidest, koomiksikunstnikest.11. Raamatukogu virtuaalselt 1.-12. klass
Tunnis saab teada, mida põnevat ja vajalikku leidub raamatukogu e-keskkonnas, sh meie koduleht, kirjandusveeb ja raamatukogude kataloog ESTER.12. Uudisraamat noorele lugejale 1.-12. klass
Tutvustatakse kõige värskemaid raamatuid.13. Teatmekirjanduse tund 3.-12. klass
Tutvustame vastavalt soovitud teemale teatmekirjandust, selle leidmist nii raamatukogu e-keskkonnas kui ka riiulis.14. Krimikirjanduse teematund 1.-12. klass
Tutvustame nii uuemat kui ka klassikalist krimikirjandust vastavalt vanuseastmele.15. Ulmekirjanduse teematund 1.-12. klass
Tutvustame nii uuemat kui ka klassikalist ulmekirjandust vastavalt vanuseastmele. - Ilmatsalu raamatukogu
-
Kooli tee 5, Ilmatsalu a, Tartu. Tel: 58872118 või e-kiri: [email protected], [email protected]
1. Teematunnid lasteaedadele. Tund toimub eelnevalt õpetajaga kokkulepitud teemal.
2. Raamatukogutunnid algklassidele. Raamatukogutöö ja laenutamise tutvustamine, kuidas raamatukogust õige raamat üles leida.
3. Algklassidele erinevad meisterdamise tunnid: 3D pliiats, Paberi lõikamise masinaga meisterdused, õmblusringid lastele
