Skip to content
Vaegnägijale

Kuidas lapsi lugema saada?

0-5 aastased - Näidake neile, rääkige nendega

Lugemine ei saa tekkida tühjale kohale. Enne on vaja kõnet ja teadmist, et seda on võimalik kirja panna ja lugeda.

  • Lapsed reageerivad kõne toonile ja rütmile alates sünnist (tõenäoliselt varemgi).Rääkige nendega, laulge neile, lugege neile juba sünnist alates.
  • Umbes kuuekuuselt suudavad nad eristada sõnu kõnes.
  • Näidake neile asju ja nimetage neid, et laps hakkaks sõne esemete ja nähtustega seostama.
  • Kolmeaastaselt mõistavad ja kasutavad nad keelt peaaegu täies ulatuses. Nad on õppinud kasutama keelt teie eeskujul. Olge siis eeskujuks nii rääkimise kui ka lugemisel.
  • Näidake neile silte tänaval, poodides, pealkirju ja sõnu ajalehtedest jne. Nii saavad lapsed tuttavaks tähtedega.
  • Laske neil joonistada ja kritseldada.
  • Rääkige sellest mida näete, teete, tunnete ja mõtlete ning laps hakkab tegema sama.
3-7 aastased - Lugege neile, rääkige nendega

Kodu on lapse esimene kool ja teie tema esimene ja tähtsaim õpetaja. Õpetades teda lugema ja lugemist armastama võib olla kõige tähsam asi edasise koolitee kujunemisel.

  • Raamatute ettelugemine arendab sõnavara ja huvi lugemise vastu. Lugege lapsele võimalikult palju ja rääkige sellest, mida lugesite.
  • Pildiraamatut lugedes näidake sõnadele, mida laps saab pildiga seostada.
  • Lapsed armastavad muinasjutte ja muid lugusid korduvalt kuulata. Ärge tüdige.
  • Lapsed armastavad luuletusi ja ise riime teha. Mängige sõnade ja nende kõlaga.
  • Õpetage lastele tähti mängides ja lugedes. Laske neil näidata ja nimetada tähti, mida nad juba tunnevad.
  • Laske neil nimetada tänaval, poes, raamatust, ajalehtedest sõnu, mida nad ära tunnevad, "lugeda" oskavad.
  • Lugege ise raamatuid ja tehke lapsele neile meeldivad raamatud kättesaadavaks.
  • Rääkige sellest mida näete, teete, tunnete, mõtlete ja loete. Vastake lapse küsimustele.
5-9 aastased - Lugege koos nendega, rääkige nendega

Laps, kes kuuleb ja näeb, kuidas loetakse, hakkab ka ise proovima lugeda. Kiitke teda selle eest, olege talle selles abiks, leidke selle jaoks alati aega.

  • Laske lapsel valida endale meeldivaid raamatuid ka siis, kui ta veel hästi lugeda ei oska.
  • Ärge parandage ta väikesi vigu lugemisel. Parem rääkige pärast loetust. Tundke huvi, kuidas ta aru sai ja kuidas talle meeldis.
  • Ärge kunagi sundige last lugema.
  • Aidake teda, kui ta lugemisel hätta jääb, ka koolitükke tehes. Tähtsam on mõistmine.
  • Lugege koos, olles vaheldumisi kuulaja ja lugeja rollis.
  • Võtke laps kaasa raamatukogusse.
  • Rääkige sellest mida näete, teete, tunnete, mõtlete ja loete. Rääkige sellest, mida laps näeb, teeb, tunneb ja loeb.
7-11 aastased - Olge lugemisel toeks, rääkige nendega

Lugemisest saab sel ajal enamasti mõtlemise ja õppimise tööriist. Ometi ei pruugi lugemine olla veel päris ladus ja kõik loetu arusaadav. Olge talle abiks.

  • Kiitke last, kui ta loeb.
  • Soovitage talle raamatuid, kuid laske tal endal valida.
  • Soodustage telesaadete vaatamist, kus peab teksti alt lugema. See arendab lugemise kiirust.
  • Õhutage teda teistele pereliikmetele ette lugema. See suurendab enesekindlust. Ärge parandage lugemisvigu, kui loetu mõte käest ära ei lähe.
  • Laske lapsel leida lugemiseks mõnus koht ja aeg.
  • Soodustage lapse omaloomingut: juttude, luuletuste jms. kirjutamist ja esitamist.
  • Rääkige sellest, kuidas lapsloetusse suhtub, mida arvab, kuidas mõistab. Rääkige sellest, mida lapsele meeldib lugeda, teha.
9-... aastased - Laske neil lugeda, rääkige nendega

Sel ajal kujunevad enamuses lastest iseseisvad lugejad. Ärge takistage neid endi valikute tegemisel ka siis kui se ei sobi teie maitse või arvamusega. Tunnustage neid ja tundke nende eelistuste vastu huvi.

  • Soovitage neile raamatuid ja suunake neid, kuid ärge otsustage nende eest. Ärge kritiseerige nende valikuid. Lugeda midagi on parem kui mittemidagi lugeda.
  • Hankige neid huvitada võivat lugemismaterjali.
  • Arutage nendega selle üle, mida nad näevad , teevad, mõtlevad, tunnevad, loevad.
Toredat lugemist!